måndag 9 november 2009

T. Harv Eker "Secrets of the Millionaire Mind, Think Rich to Get Rich"

T. Harv Ekers bok ”Secrets of the Millionaire Mind, Think Rich to Get Rich” är en höjdare. Jag ser den framför allt som en motivationsbok och tankeställare. Den är inte helt tillämplig i alla lägen i mitt liv t.ex. Men när jag läser den ökar motivationen helt klart.

T. Harv Eker jämför fattiga och rika. Hur gör de rika jämfört med de fattiga. Hur skiljer tänkadet sig åt. Etc. Jag minns inte att det finns några vetenskapliga undersökningar bakom hans jämförelser. Men det känns som att det ligger mycket sanningar i boken, även om det i vissa fall är förenklingar och generaliseringar.

Här kommer hans 17 punkter på skillnader mellan fattiga och rikas sätt att tänka.

1. Rika tror ”Jag skapar mitt liv”
Fattiga tror ”Livet händer mig”

2. Rika spelar ”pengaspelet” för att vinna
Fattiga spelar ”pengaspelet” för att inte förlora

3. Rika har beslutat sig för att bli rika
Fattiga vill bli rika

4. Rika tänker stort
Fattiga tänker litet

5. Rika tänker på alla möjligheter
Fattiga tänker på alla hinder

6. Rika ser upp till och beundrar andra rika och framgångsrika människor
Fattiga ser inte upp till de rika

7. Rika umgås med andra positiva och framgångsrika människor
Fattiga umgås med negativa och icke-framgångsrika människor

8. Rika är villiga att göra ”reklam” för sig själva och sitt värde
Fattiga tänker negativt om försäljning och att klättra i karriären

9. Rika är större än sina problem
Fattiga är mindre än sina problem

10. Rika är utmärkta mottagare
Fattiga är ”svaga mottagare”

11. Rika väljer att få betalt baserat på resultat
Fattiga väljer att få betalt baserat på tid

12. Rika tänker ”både och”
Fattiga tänker ”antingen eller”

13. Rika fokuserar på sitt nettovärde
Fattiga fokuserar på sin inkomst

14. Rika tar hand om sina pengar väl
Fattiga tar inte hand om sina pengar väl

15. Rika låter sina pengar arbeta hårt för dom
Fattiga arbetar hårt för sina pengar

16. Rika agerar trots rädsla
Fattiga låter rädslan stoppa dom

17. Rika växer och lär sig ständigt
Fattiga tänker att de redan vet

”Majoriteten av människorna har inte kapaciteten att skapa och hålla kvar stora summor och den ökade utmaningen det innebär när man får framgång och pengar. Det är, mina vänner, den första anledningen till varför de inte har mycket pengar.”

”Det osynliga skapar det synliga — Om du vill ändra det synliga, så måste du först ändra det osynliga — Det är det som är i jorden som skapar det som är ovanför jorden — Du kan inte ändra frukterna som redan hänger på trädet. Men du kan ändra morgondagens frukter genom att styrka dina rötter — Den yttre världen är en reflektion på vad som händer på insidan — Att inte ha pengar är aldrig, aldrig, aldrig, något problem. Att inte ha pengar är helt enkelt ett symptom på vad som händer under ytan — ”

”Rika människor tänker på ett särskilt sätt och fattiga tänker helt annorlunda, och dessa olika sätt att tänka avgör deras handlingar och därför också deras resultat.”

”Det räcker inte att vara på rätt plats på rätt tid. Man måste vara rätt person på rätt plats på rätt tid.”

”Din inkomst växer endast så mycket som du växer!”

”Om din motivation för att tjäna pengar eller få framgång kommer från negativa rötter som rädsla, ilska eller ett behov av att bevisa sig själv så kommer dina pengar aldrig att ge dit lycka!”

”Istället för att ta ansvar för vad som händer i sina liv så väljer fattiga människor att spela rollen av offer.”

”[Fattiga] … rationaliserar sin situation genom att säga någon som ‘Pengar är egentligen inte viktiga’. Låt mig ställa den här frågan. Om du sa att din man eller fru, eller din pojkvän eller flickvän, eller din partner eller vän inte var så viktiga, skulle någon av dom vara kvar särskilt länge? Jag tror inte det, och det gör inte pengar heller! — Låt mig vara rakt på sak: de som säger att pengar inte är viktiga har inga! — De [fattiga] argumenterar och säger att ‘Pengar är inte lika viktiga som kärlek’. Vad är det för dum jämförelse? Vad är viktigast, din arm eller ditt ben? Kanske de båda är viktiga. — Även om kärlek gör så att världen fungerar så kan den inte betala för sjukhusen, kyrkorna eller hemmen. Och inte heller kan kärlek göra någon mätt. — Inga rika människor anser att pengar inte är viktiga.”

”När man klagar så blir man en levande ’skräpmagnet’. — De säger ‘Det är väl klart att jag klagar, se hur dåligt mitt liv blev.’ … ‘Nej, ditt liv blev så dåligt pga att du klagar.”

”Det är dags att bestämma sig. Du kan vara ett offer eller du kan bli rik, men du kan inte vara både ock.”

”Fattiga människors mål är att ha tillräckligt för att betala räkningarna. — [Medelklassens] mål i livet råkar också vara deras favoritord. De vill ha det ‘bekvämt’. — Om ditt mål är att ha det bekvämt så är risken att du aldrig kommer bli rik. Men om ditt mål är att bli rik så är chansen stor att du kommer ha det mycket bekvämt.”

”Sanningen är att de flesta människor egentligen inte vill bli rika. Varför? Jo, för de har mängder av negativa ‘filer’ i sitt undermedvetna om att det är något fel med att vara rik. — Rakt på sak, om du inte får den förmögenhet du säger att du önskar, så är det troligen antingen pga att du undermedvetet inte egentligen vill bli rik, eller att du inte är villig att göra vad som krävs.”

”Fattiga tar sina beslut baserade på rädsla. — Medelklassen är lite mer optimistiska. De tänker ‘Jag hoppas verkligen det här fungerar.’ — Rika människor … agerar utifrån tänkandet ‘Det kommer att fungera därför att jag kommer se till att det fungerar.”

”Om du vill bli rik, fokusera på att tjäna, behålla och investera dina pengar. Om du vill bli fattig, fokusera på att spendera dina pengar.”

”Du måste inse att om du ser rika människor som dåliga/onda på något sätt … och du vill bli en god/bra person, då kan du aldrig bli rik. Det är omöjligt. Hur kan du bli något som du föraktar?”

”Framgångsrika människor ser upp till andra framgångsrika människor som ett sätt att motivera sig själv. De ser andra framgångsrika människor som förebilder att lära sig av. De säger till sig själva ‘Om de klarar det så kan jag det också!’”

”Rika människor är tacksamma att andra har lyckats före dom så att det nu har en ritning att följa som gör det enklare att uppnå sina egna mål och få framgång.”

”I motsats till de rika, när fattiga hör om andra människors framgångar dömer de dom, kritiserar dom, hånar dom och försöker dra ner dom till samma låga nivå där de själva är.”

”Visste du att de flesta människorna tjänar inom 20 % av den genomsnittliga inkomsten av deras närmaste vänner. Det är därför du måste se upp med vilka du umgås och välj noggrant med vilka du spenderar din tid.”

”Jag … aktar mig för ‘giftiga’ situationer. — Bland dessa inkluderar jag argumentationer, skvaller och att tala bakom folks rygg. Jag skulle också inkludera att titta på ‘mindless’ TV. — När jag tittar är det vanligtvis sport. För det första gillar jag att se mästare på jobbet, eller i detta fall, spelet, och för det andra gillar jag att höra intervjuerna efter matcherna. Jag älskar att höra på mästarnas tankar.”

”Rika hänger med vinnare. Fattiga hänger med förlorare. Varför? Det handlar om bekvämlighet. Rika är bekväma med andra framgångsrika människor.”

”Hemligheten till framgång, mina vänner, … är att man växer så att man är större än något problem. — Storleken på problemen är inte så viktigt – det som betyder något är storleken på dig!”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar