måndag 9 november 2009

Gick ifrån en av mina regler

17 september 2009
Min aktieportfölj har sett ut som följer:
Axfood
H&M
Kinnevik
Nokia
SCA
Scania
SKF
Öresund

Stora kvalitetsbolag som ger utdelningar och växer långsamt men säkert. Nu har jag tagit en chansning och köpt på mig ganska mycket Black Pearl, ett oljebolag med (tror jag) stort potential. Men det är en chansning som sagt eftersom den har gått med förlust och man aldrig kan veta med de små bolagen vart de hamnar. Jag ser det som en krydda i portföljen som kan gå åt pipan, men också kan ge mig en skjuts uppåt.

Kanske jag har gått emot mina principer om att följa Warren Buffets råd om att inte spekulera. Detta inköp är lite av en spekulation, men att göra det med ungefär 5 % av summan är ok ändå tycker jag. Nu är aktiekapitalet uppe i 230 000 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar