tisdag 10 november 2009

"Dividends don't lie"

Jag har saxat följande citat från Cornucopia? http://cornubot.blogspot.com/2008/10/dividends-dont-lie.html : ”Dividends don’t lie. Man kan bluffa och fuska med kvartalsrapporter, ljuga i pressmeddelanden eller blåsa upp siffror. Men man kan inte ljuga om utdelningar. Pengar som betalas ut i utdelning är riktiga pengar som ett företag eller trust faktiskt måste ha på kontot, och ett facit på att man faktiskt tjänar pengar.”

Ju mer jag läser om aktier, fonder och investeringar desto mer känner jag att det är utdelningarna som är det allra viktigaste. Att tänka långsiktigt, att inte (day)trejda och hänga med i uppgångar och nedgångar. Ovanstående citat var ännu ett (logiskt) argument för denna känsla. Jag letar nu framför allt efter högavkastare och helst om de dessutom är investmentbolag.

Enligt Privata Affärer (november 2009) är följande bolag de bästa högavkastarna:
Bure 25,8 %
Tricorona 8,8 %
Electra 8,2 %
Havsfrun 8,0 %
Connecta 7,1 %
Inget av dessa företag kan jag något om egentligen. Jag får se om någon av er ekonomibloggare har skrivit något om dessa företag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar