torsdag 19 november 2009

Köpte Investor

Mitt H&M innehav har gått upp 40 % sedan köp och den snuddar nu vid all-time-high. Visst kan aktien fortsätta stiga men det finns för många frågetecken. P/e talet är lite för högt på 22 och direktavkastningen är på 3,7. Jag är osäker på hur mycket mer H&M kommer att stiga den närmaste framtiden. Jag valde att sälja H&M och köpa Investor istället. Självklart är H&M ett starkt bolag som jag kommer att hålla koll på även i fortsättningen. Sjunker priset kommer jag säkerligen köpa på mig aktier igen.

Enligt mina tankar om att köpa mycket investmentbolag så tyckte jag att Investor var nästa ”steg”. Investor har inte följt med rallyt och ligger oförtjänt efter övriga investmentbolag. Aktien har en grymt bra rabatt på drygt 20 % mot de företag Investor äger. P/e talet är på 9,15 och direktavkastningen är 3 %. Jag tror att Investors aktievärde kommer att stiga. Innehaven är stora och stabila företag som har haft ett tufft år men som säkerligen stiger inom närmsta framtiden. Nu är det bara tiden som utvisar om jag gjorde rätt.

Nu ser min portfölj ut som följer:
Nokia 13,2 %
SCA 8,3 %
Öresund 7,0 %
Ratos 6,8 %
Investor 5,8 %
Kinnevik 5,6 %
Tele2 4,9 %
BlackPearl 5,1 %
Axfood 4,5 %
Latour 3,9 %
SKF 2,6 %
SäkI 2,0 %
Avanza 1,7 %
AstraZeneca 1,3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar