måndag 9 november 2009

Hur har det gått hittills?

27 juli 2009

Jag är nu drygt 30 år gammal och jag har studerat (för) många år på universitetet. En del av åren har jag också arbetat. Jag har därför lyckats med att inte ta några studielån. Att ha så lite lån som möjligt har varit ett mål under hela mitt liv.

Men jag har ändå lån på huset där jag och familjen bor. (Det hade varit lite för svårt annars.) Men att ta lån för att köpa aktier eller fonder är ”fusk”. Hade jag varit singel kanske jag hade varit mer riskbenägen, men eftersom jag har ansvar för familjen kan jag inte ta för stora risker. Å andra sidan amorterar vi inte. Det är ju lite halvriskigt kanske, men det känns bra, jag tror ju att börsen går upp mer än vad räntorna kostar. Allt jag investerar är alltså skattade pengar som vi har lyckats spara på att inte resa långa resor eller köpa massor med prylar. Det är också en mycket spännande utmaning att kunna få ihop till en miljon utan att ta några lån.

Under flera år har vårt sparade kapital legat runt 60 000 kr till 100 000 kr. Summan har pendlat eftersom vi ibland har varit tvungna att ta ut pengar för att köpa något till huset etc, men förra veckan nådde vi den jämna summan av 200 000 kr. Det var en milstolpe på vägen till miljonen.

Min aktieportfölj är följande:
SKF 20,5 %
Nokia 17,5 %
H&M 13,5 %
Kinnevik 12,0 %
SCA 10,0 %
Axfood 9,5 %
Öresund 9,0 %
Scania 7,5 %

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar