måndag 9 november 2009

Spara tusenlappar på att sluta dricka juice

Något hände i somras! Min hustru sa till mig i augusti att något hade hänt under sommaren. Hon hade märkt att jag hade blivit ännu mer sparsam än tidigare. Bl.a. slutade jag att köpa juice.
Tidigare hade jag druckit juice i mängder; apelsinjuice, äpplejuice, olika blandningar av juice. Ibland hade jag köpt de dyrare juicerna/pressade frukterna; pressad hallon, pressad jordgubb etc. Men plötsligt slog det mig, varför ska jag bälga i mig dyra juicer som dessutom ofta innehåller mängder med socker. Jag älskade att dricka juice, men nu ser jag alla pengarna jag sparar som en ännu större belöning än att dricka den goda juicen.

Hustrun kontrade genom att börja baka bröd igen. Hon bakar ett fantastiskt gott bröd, mörkt och saftigt. T.o.m. barn gillar brödet med skinkost eller jordnötssmör på. Så på detta sätt har vi under de senaste månaderna sparat ett antal 100-lappar (kanske t.o.m. så mycket som 1000 kr sammanlagt) med tanke på hur dyrt det är att köpa juice och bröd i butik. Under ett år blir det kanske 6 000 kr som man kan köpa 60 Nokia-aktier för.


Texten är tagen från mitt svar på en kommentar. Jag tycker att det är riktigt intressant, eftersom man har fått lära sig från Arla bl.a. att juice är så oerhört nyttigt.
Det finns socker i juicen, och inte bara fruktsocker. Det finns druvsocker, fruktsocker och sackaros.

Visst är juice bättre än läsk, men sockermängden är lika stor. Därför är det bra att inte dricka mycket juice. Se också nedan.

På GP ( http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=134&a=309559 ) skriver Janette Vera: De flesta juicesorter innehåller 11 gram kolhydrater per 100 milliliter. Detta innebär cirka 3,5 sockerbitar. Observera att detta är naturligt socker, fruktos. Skillnaden mellan äppeljuice, apelsinjuice eller annan juice är minimal. Detta innebär att det spelar ingen roll vad det är för sorts juice du dricker, fruktsockerhalten är nästan densamma. När det gäller läsk så ligger sockerhalten på cirka 10 till 11 g per milliliter, det vill säga nästan som i juicen, fast nu pratar vi om rent socker, alltså tillsatt. Juice innehåller, trots att det ger lika mycket kalorier som läsk, även lite fibrer, C-vitamin och andra nyttigheter. Att i stället äta en hel apelsin ger mycket mer fibrer än juice, mer C-vitamin och mindre socker. Ett glas juice (cirka 2 dl) ger 7 sockerbitar, en apelsin cirka 3 stycken.

På Arlas hemsida (http://www.arla.se/Default____17667.aspx) står det bl.a.:Juice innehåller inte något tillsatt socker. Det socker som finns i juicen kommer från frukten och det är fruktsocker, druvsocker och sackaros (samma sockerart som vanligt socker). Det finns knappt tio gram enkla sockerarter i en apelsin, det motsvarar lite drygt två sockerbitar. En banan har nästan dubbelt så mycket och ett äpple lite drygt tre sockerbitar. Frukten innehåller naturligt socker, precis som juicen. Det är nio gram enkla sockerarter i en deciliter apelsinjuice, eftersom varje sockerbit väger fyra gram lägger man 2 sockerbitar framför juiceglaset. Men sockerbitarna lurar tidningsläsaren att tro att det är tillsatt socker i juicen vilket det alltså inte är. De båda sockerbitarna motsvarar det naturliga innehållet av enkla kolhydrater som finns i frukten. Läsk är en sockerlösning, det vill säga, kolsyrat vatten, socker, smak- och ibland även färgämnen. Allt socker i läsk består av tillsatt socker.Sockret i juicen är fruktens naturliga innehåll av druvsocker, fruktsocker och sackaros. Läsken ger ingen näring förutom kolhydrater, men juicen är full av vitaminer och mineraler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar