fredag 4 december 2009

Warren Buffet - Världens mest framgångsrika investerare

Warren Buffet har under ett halvt sekel fått i genomsnitt 28 % förräntning varje år på sitt kapital. Detta har gjort honom till världens näst rikaste man. Han anser att ränta på ränta är världens åttonde underverk och hans käpphästar är tålamod och långsiktighet. Hade man investerat 1000 kr 1956 hos honom (när hans karriär började) hade den tusenlappen nu vuxit till 15 000 000 kr.

Jag växte upp i ett medelklasshem med mycket skeptiska åsikter om aktier. Min fars första och enda aktieaffär var en plågsam historia som slutade illa med konkurs och värdelösa aktier. Detta färgade hela familjens åsikter om aktier. Aktier var ett lotteri! Trots detta ville jag satsa pengar på börsen och de första åren inom aktiehandeln köpte jag kort och spekulerade vilt. Detta blev efter ett tag riktigt stressigt och trots att det var småbelopp var det svårt att koppla bort skärmen.

En dag kom jag över en artikel om en viss Warren Buffet som jag aldrig tidigare hade hört talas om. Han hade en, för mig, helt ny filosofi som jag direkt kände hade något visst. Han ansåg att långsiktighet och tålamod var det viktigaste när man investerar på börsen. När man köper aktier så är det som att köpa ett företag, man köper aktierna och sedan behåller man dom tills man dör. Då behöver man inte betala courtage eller så mycket skatt. Utdelningarna återinvesteras och ränta på ränta effekten gör dig rik. Denna filosofi gjorde att jag kunde ta det lugnare på börsen. Men trots att hans filosofi är enkel i teorin är den inte helt lätt i praktiken.

När Warren Buffet läste sitt sista år på universitetet läste han "The Intelligent Investor" av Benjamin Graham. Att det var en skillnad mellan priset och värdet av företaget slog honom hårt. Grahams tanke om att köpa ett företag där priset är billigare än företagets värde skulle komma att färga Buffets investeringsfilosofi för alltid.

Buffet kom sedan att studera en period under Graham innan han återvände till Omaha, Nebraska. Väl hemma lyckades han övertyga en handfull kunder att investera sina sparpengar hos honom och han sa till dom att han köpte aktier efter deras värde och inte deras populäritet. En dag per år kunde kunderna antingen ta ut eller investera mer pengar hos honom. Allt gick mycket väl.

Vad är då Warren Buffets investeringsfilosofi? Han har alltid sagt att man ska köpa företag som man förstår. Det gäller att köpa företag som har haft en bra historia bakåt, en enkel och begriplig affärsplan och en framtid som ser ljus ut. Några av de företagen han har köpt är Walt Disney, Gillette, Coca-Cola, Washington Post och American Express. Buffet lär ha sagt att han köpte Coca-Cola för att man aldrig tröttnar på att dricka det och att han varje kväll somnar gott för han tänker på att 2 miljarder män måste raka sig morgonen därpå.

Några andra regler för investeringarna är att inte ha för många olika bolag, att välja enkelhet framför komplexitet, att leta efter bolag med ärliga företagsledare och att vara "inaktiv" istället för "hyperaktiv". När börsen går ner ska man köpa och inte sälja.

Det finns så klart mycket mer att skriva om hans olika strategier och jag kommer att återkomma, jag läser nu en bok om Warren Buffet och två till är beställda på Adlibris och kommer innan jul.

Warren Buffet har enkla vanor och bor kvar i sin villa som han köpte på 60-talet. Han älsklingrätt är stek med Coca-Cola.

2 kommentarer:

  1. Bra blogg! Jag har också alltid haft uppfattningen att aktier är som ett lotteri att du alltid riskerar att bli av med alla pengar. De flesta jag nu, sedan jag börjat investera i aktier, pratat med delar min tidigare åsikt. Jag har förstått att det är en ganska stor del vanliga familjer som äger aktier fast då endast i ett enda bolag. Då förstår jag att man tycker det är farligt.

    Jag har börjat följt en del ekonomibloggar nu bl a din och har mer och mer fastnat för Warrens tänk (även om jag tycker det kan vara kul att krydda portföljen med några procent för att göra det lite spännande).

    Skriv gärna vilka böcker du läser, vad som är bra och dåligt med dem och kanske även lite vad det tar upp. Det skulle vara intressant.

    MVH,
    Johan

    SvaraRadera
  2. Hej Johan! Kul att du gillar bloggen! Kul också att du har börjat investera i aktier. Jag tycker att det är mycket intressant.

    Jag har nu beställt ett gäng böcker som julklapp till mig själv; bl.a. Per H Börjessons nya bok om Warren Buffet. Den ska bli intressant. Vidare läser jag en bok av Bodo Schäfer som heter "Vägen till ekonomisk frihet" som är fantastisk. Nu är det tredje gången jag läser den. Ett annat tips är "The Richest Man in Babylon". Mycket bra. Ytterligare tips är T Harv Ekers bok som heter "Secrets of the Millionaire Mind". Den är mer "psykologisk". En annan bok jag håller på och läser heter "The Warren Buffet Way" av Hagstrom. Mitt sista tips nu är "The Millionaire Next Door" av Stanley som är en riktig klassiker.

    Jag får nästan ta och skriva lite mer om böckerna på bloggen så småningom. jo, det måste jag göra, tack för tipset!

    (Numera är min "huvudblogg" www.svenskmillionaire.se gå gärna dit. Jag kommer att lägga ut exakt samma inlägg här också ett tag till.)

    mvh svenskmillionaire

    SvaraRadera