onsdag 2 december 2009

"Den största risken är du själv"

I Dagens Industri igår den 1 dec fanns en krönika av Björn Wilke som var mycket tankvärd. Han skriver att den farligaste aktören på börsen är vi själva och att vi beter oss farligt utan att veta om det.

Vårt beteende kan delas in i olika delar varav en är portföljens sammansättning. Han uppger att ungefär hälften av landets aktieägare bara har aktier i ett enda företag. Den andra halvan har i genomsnitt fem aktier i sin portfölj men då ofta inom samma bransch utan någon direkt riskspridning. Han skriver att ganska många har sitt sparkapital i företag som ligger utanför Stockholmsbörsen och ibland t.o.m. bolag där aktiehandeln sköts av bolagets ledning. När det är dystert på börserna blir det svårt att hitta köpare till denna typ av aktier.

Ett annat beteende som är mycket riskfyllt är att lita till skvaller, rykten och anonyma tips på chattsidor. Teknisk analys får sig också en känga: ”Många som använder sig av så kallad teknisk analys är inte medvetna om att den ‘analysen’ handlar om att förutse vad andra spekulanter kan tänkas göra.” Han skriver vidare: ”Handlar du med aktien dagligen är du i själva verket inne i något slags spel kring psykologin runt en viss aktie. Du har hamnat rätt långt från investeringar och sparande.”

Till sist varnar Björn Wilke för att låna pengar för att köpa aktier och att bara äga aktier någon eller några dagar.

Själv försöker jag mer och mer att tygla mitt rastlösa sinne och få större tålamod. Ju mer jag läser om investerare som lyckats tycker jag mig se att deras gemensamma nämnare ofta är tålamod. Jag måste också erkänna att när jag var i början av min ”investerarkarriär” köpte och sålde jag snabbt och tyckte att teknisk analys var häftigt. Men nu tycker jag att jag åtminstone har kommit så långt att jag har kommit förbi den fasen. Men det är klart att det är frestande att göra snabba klipp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar