onsdag 23 december 2009

Tillbakablick 2009, Buffet-"inaktivitet" 2010 och portfölj-justering

Året 2009 var året då jag övergav ett sporadiskt fondsparande för att övergå till aktier och spara seriöst. Och 2009 var året då jag började blogga som ”svenskmillionaire”. Namnet valdes för att jag vill bli en millionaire i Sverige som är ett av världens hårdast beskattande stat. Kan jag så kan vem som helst!

Det har varit oerhört intressant och givande. Både att börja spara i aktier och blogga. Att spara i aktier kommer att löna sig bl.a. eftersom man slipper fondavgifterna som blir oerhört stora efter ett antal år med ränta-på-ränta. Då är aktiesparandet så mycket bättre. Ett courtage och sedan kostar det inget (förutom alternativkostnaden). Det är också mycket mer spännande att försöka hitta undervärderade aktier än att hitta bra fonder (som ofta är grymt dyra). Jag har hunnit lära mig mycket, men hoppas kunna lära mig ännu mer under 2010 med hjälp av er andra bloggares lärorika inlägg.

De misstag jag har gjort under året var att köpa och sälja alldeles för ofta. Jag var för otålig helt enkelt. Och ibland chicken. När jag tittar tillbaka på året så inser jag att jag sålde Boliden alldeles för tidigt, där gick jag misste om många goa laxar. Även Swedbank och Scania sålde jag för tidigt. Att sälja H&M och SKF var också helt onödigt. Men nu tror jag att jag har lärt mig min läxa. Det är köp-och-behåll som gäller för min del.

En av Buffets principer är ”Tillämpa inaktivitet och inte hyperaktivitet”. Han menar att inaktivitet på börsen är intelligent beteende (medan aktivitet är det som gäller i andra delar av samhället). Om man år 2004 tittade på Buffets 6 största innehav så kan man se en ”konsekvent inaktivitet” (enligt James Pardoe i How Buffet does it). Moody’s innehavet ändrades senast år 2000, American Express innehavet ändrades år 1998, Coca-Cola 1994, Gillette 1989 och Washington Post 1973!! Vilket enormt tålamod och konsekvent följande av sin princip av inaktivitet. Och det är detta jag vill bli bättre på under 2010. Jag vill i princip inte sälja något av mina innehav, endast köpa mer av de bästa aktierna.

Jag tänker ofta på Rich Dad som säger att det gäller för lönearbetare att omvandla sin lön till tillgångar så fort som möjligt efter att lönen har kommit. Det är ju tillgångarna som gör att vi kan bli rika. Prylar kan man inte bli rik på. (Det ser man inte minst på programmet Lyxfällen. Jag minns särskilt ett avsnitt där en dam ”tvingades” sälja av en massa köksmaskiner och annat och sa att nu blir hon ju fattig. Hon hade verkligen inte fattat något om ekonomi. Hon var ju redan urfattig. Men de hjälpte henne att bättra på balansen.) Själv har jag i mina dar köpt massor med onödiga grejer som gjorde att jag kände mig rik: cd-skivor, dvd-filmer, böcker etc. Om jag istället hade investerat i aktier för dom pengarna hade jag troligen varit mångmiljonär idag. Det är riktigt jobbigt ibland när jag står framför cd-samlingen och tänker att jag kunde ha haft så mycket pengar på depån istället. Varför visste jag inte då vad jag vet nu??!!!?? Deprimerande, men jag försöker se det positiva med att jag nu iallafall är på gång.

Några nya aktier har tillkommit i december; för det jag kan lägga undan från decemberlönen har jag nu köpt mer AstraZeneca och en ny aktie: Fabege. AstraZeneca verkar gå starkt nu, p/e-talet är lågt och utdelningen är på 5 %. Fabege tror jag på nu när konjunkturen börjar vända.

God jul till er alla! MVH Svenskmillionaire

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar