tisdag 2 februari 2010

Jag har kommit ur rytm och fått en investerar-identitets-kris

Flera läsarvänner har påpekat för mig att jag har kommit ifrån Warren Buffetts principer. ”[Dina börsaktiviteter] låter inte som Buffett” skrev dollarmagnus (han har en mycket bra hemsida www.dollarkursen.com, särskilt bra är utdelningskalendern). Och det är sant. Jag har en investerar-identitets-kris. Jag försöker vara som Buffett men jag klarar det inte. Jag klarar ingenting just nu. Jag har kommit ur rytm i mitt investerande. Jag tar mina beslut nästan bara på känsla. Inga noggranna analyser.

Å andra sidan är jag nöjd med min portfölj. Idag tog jag bort AstraZeneca, för det kändes bra, från min portfölj. Jag köpte istället mer av SäkI, Latour och Fabege. Och det är jag nöjd över. Men det känns som att jag borde vara noggrannare i mina analyser och köpa större poster mer sällan. Jag borde inte ta beslut på magkänsla och intuition. (Mitt i all bedrövelse hade jag tur med försäljningen av SKF. Någon dag eller två efter försäljningen började SKF:s aktiepris sjunka från 125 kr (har jag för mig) till 113 kr. Ibland ska man ha tur också…)

En annan bloggarvän tipsade mig om att ta en paus och vänta tills jag hittade rytmen på börsen igen. Det kanske jag borde göra. Ytterligare en bloggarvän skrev om att en kompis till honom tittade bara på sin depå när börsen gick upp och gjorde en ”struts” när börsen gick ner. Det är ungefär så jag har börjat göra. Mina nerver leker med mig just nu. All logik säger åt mig att jag borde lugna ner mig och se framåt och göra noggranna analyser. Men kanske har jag drabbats av Grahams Mr Market syndrom; girighet och rädslor styr mig just nu. Jag hoppar hit och dit och har fått börs-adhd. Jag kanske borde ”fasta” och rensa ur systemet innan jag återkommer.

Har ni mer rutinerade investerare några tips och råd, till en girighets- och rädslostyrd stackare?

MVH svenskmillionaire

Nu ser portföljen ut som följer.
Avanza
Axfood
Blackpearl
Fabege
Kinnevik
Latour
Midway
Questerre
Ratos
SCA
Svolder
Säki
Tele2
Öresund

Storleksordningen i min portfölj är följande:
Questerre 10,0 %
Tele2 8,4 %
Fabege 7,1 %
SCA 6,9 %
Ratos 6,9 %
Öresund 6,7 %
Säki 6,6 %
Axfood 6,2 %
Blackpearl 6,2 %
Latour 5,4 %
Kinnevik 4,9 %
Avanza 2,8 %
Svolder 2,6 %
Midway 0,6 %

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar