fredag 26 februari 2010

Portföljrapport februari 2010

För några veckor sedan hade jag en investerarkris och flera bloggarvänner hörde av sig med många uppmuntrande ord och goda råd. Tack till er alla! Jag tog till mig många råd och har nu kommit tillbaka lite mer ”Buffett-lugn”. Det var nyttigt att uppleva både rädsla och girighet, det är inte lätt att komma ifrån de känslorna när Mr Market är i farten.

Mitt mål är ju att investera i bra företag som stiger i värde, långsamt men säkert, och ger bra utdelning. Jag anser mig varken vara tillräckligt kunnig eller ha tillräckligt med tid för att daytrada eller vara särskilt aktiv på börsen. Men jag försöker att spara regelbundet varje månad (ungefär 10 000 kr) och investera dessa i aktier. Jag försöker också att ändra i portföljen så lite som möjligt eftersom jag bara blir girig, rädd och stressad.

Men jag tycker ändå att det går ganska bra, portföljens värde är nu 350 000 kr. Om mina aktier går upp ungefär 20 % och jag kan fortsätta spara i denna takt har jag en halv miljon till årsskiftet. Men nu är det allt lite turbulent så vi får se…

Förändringarna denna månad är att jag har köpt mer Latour-aktier. Jag har också köpt några i Midway. Det som var jobbigt för någon månad sen var att Questerre gick ner mycket och Nokia gjorde en bra rapport och jag hade precis viktat om mellan dessa två aktier. Men nu i backspegeln känns det bra att jag ändå hade is i magen (trots alla jobbiga känslor) och behöll Questerre-aktierna. (Jag får ge Kalles Farsa ett stort tack igen också.) De är nu uppe på + 30 % efter inköp. Och det är därför som Questerre nu är 13 % av portföljen (utan ytterligare inköp).

Jag måste säga att jag är riktigt nöjd med att jag har haft is i magen och varit lugn och varken köpt nytt eller sålt av något innehav denna månad efter min kris. (Det är klart att man måste få ändra sina investeringar, men jag vill vara så stillsam och lugn som möjligt på börsen.)

Det är alltså samma företag som förra rapporten:
Avanza
Axfood
Blackpearl
Fabege
Kinnevik
Latour
Midway
Questerre
Ratos
SCA
Svolder
Säki
Tele2
Öresund

Storleksordningen i min portfölj är följande:
Questerre 13,0 % (10,0 %)
Tele2 7,9 % (8,4 %)
Fabege 7,0 % (7,1 %)
SCA 6,9 % (6,9 %)
Ratos 6,8 % (6,9 %)
Latour 6,7 % (5,4 %)
Säki 6,3 % (6,6 %)
Öresund 6,2 % (6,7 %)
Axfood 6,1 % (6,2 %)
Blackpearl 5,5 % (6,2 %)
Kinnevik 4,9 % (4,9 %)
Avanza 2,5 % (2,8 %)
Svolder 2,5 % (2,6 %)
Midway 1,1 % (0,6 %)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar