fredag 29 januari 2010

Halvångest och nästan depression - Portföljrapport januari 2010

Jag har haft ett tufft dygn då jag bittert har ångrat några av mina köp- och säljbeslut. När jag såg nyheterna om rapporterna blev jag helt kall i magen. Jag har t.o.m. tvivlat på om jag har nerverna som krävs för att vara på börsen.

Efter rapporterna igår, med efterföljande aktierusning (t.ex. Nokia), insåg jag att jag har förlorat ungefär 20 000 kr (eller mer) på mina senaste beslut bl.a. när jag sålde Nokia strax innan rapporten och istället köpte på mig mer av riskfyllda Questerre. Eftersom jag har lagt in ungefär 10 000 kr i sparandet och borde ha haft 345 000 kr i depån har jag i stället 325 000 kr. Det känns inte bra. Det känns som att mitt otåliga sinne spelar mig elaka spratt. Särskilt efter att ha läst och skrivit om Buffetts huvudregel om att köpa och behålla bra företag. (Å andra sidan kan jag nog säga att om jag inte hade läst Buffett så hade jag kanske daytradat och det hade inte varit bra varken för mig eller mitt arbete.)

Det blev ganska stora förändringar under månaden, trots att jag ju egentligen vill följa Warren Buffetts råd om att vara mycket långsiktig och inte röra inköpen. De bolag jag sålde av var Investor och Nokia, mitt största innehav.

Vad gäller Investor vill jag först säga att jag har varit mycket irriterad på SEB som delar ut bonusar till anställda istället för att ge utdelning till aktieägarna. Det verkar som att de har förlorat vettet, aktiebolag är till för att ge aktieägare vinst och inte ge de anställda bonusar. Och vad gör SEB:s största ägare, Investor, åt det? Ingenting. Hårresande. (Jag tycker definitivt att alla som fortfarande är kunder i SEB borde byta bank!) Sedan tycker jag att företagen Investor har inte är så intressanta. Förutom AstraZeneca som jag äger direkt istället. När jag sålde Investor gick jag lite i plus (efter courtaget).

Vad gäller Nokia så köpte jag aktier tidigare i somras/tidig höst. Jag har alltid gillat telefonerna. Min första telefon var en Nokia etc. Jag borde ha behållt Nokia.

Jag har också sålt SKF, men det beror inte på att jag inte gillar företaget. Tvärtom tycker jag att SKF är mycket pålitliga och effektiva. Däremot är utdelningen inte jättehög och jag tror att aktieuppgången kommer att stanna av. Aktien har stått och stampat länge nu och jag tar min vinst och köper annat för pengarna.

Jag har under månaden köpt Questerre (naturgas), Tele2, Axfood, Fabege och SäkI. De fyra sistnämnda är typiska defensiva aktier med hög utdelning. Det gillar jag. Jag ser fram emot våren med utdelningarna, det blir första gången i mitt investerarliv som jag upplever utdelningens ljuva sötma på riktigt (och inte bara några hundralappar). Kanske det blir 7 000 – 8 000 kr i utdelningar under våren. Questerre däremot är ett (förhoppnings)bolag som jag spekulerar i, rent ut sagt. Jag gillar inte att säga att jag spekulerar, men jag tror ändå att Questerreaktien kommer att stiga mycket framöver (även om aktien har gått ner mycket de senaste veckorna). Jag tänker att jag har investmentbolag och defensiva aktier som bas och sedan kan jag ha några lite mer riskfyllda aktier på toppen.

Så här ser portföljen ut nu.

AstraZeneca
Avanza
Axfood
Blackpearl
Fabege
Kinnevik
Latour
Midway
Questerre
Ratos
SCA
Svolder
Säki
Tele2
Öresund

Storleksordningen i min portfölj är följande:

Questerre 9,4 %
Tele2 8,5 %
SCA 7,1 %
Ratos 6,9 %
Öresund 6,8 %
Axfood 6,3 %
Blackpearl 6,2 %
AstraZeneca 5,8 %
Fabege 5,0 %
Kinnevik 4,9 %
Säki 4,9 %
Latour 4,1 %
Avanza 2,9 %
Svolder 2,7 %
Midway 0,7 %

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar