tisdag 26 januari 2010

Investmentbolag och "konsumentinvesteringar"

En läsare gjorde mig uppmärksam på att jag hade drygt 30 % i portföljen i investmentbolag. Och det stämmer, 31,8 %. Jag tänker mig kanske att öka det med tiden till kanske 50 % eftersom jag tror att det är mycket bra långsiktiga investeringar. Flera av investmentbolagen ger också bra utdelningar.

Sedan har jag 10 % i ”spekulationsbolag” eller ”chansningsbolag”; BlackPearl och Questerre. Det är de aktierna som kan rusa flera hundra procent även om man aldrig kan veta. BlackPearl är up 55 % sedan inköp.

Efter det har jag några aktier som jag vill kalla ”konsumentinvesteringar” som SCA, Tele2, Avanza, Axfood och Nokia. Det är de företagen som jag ständigt köper varor/tjänster ifrån och som jag tror kommer att generera utdelning. Kurserna kommer nog också att långsamt men säkert stiga. 29 % av portföljen är dessa företag. Det känns bra att äga en liten del av företagen jag ständigt handlar av...

Sedan har jag AstraZeneca, Fabege och SKF kvar. Det är företag jag tror att kommer att generera vinst under lång tid. AstraZeneca ger bra utdelning och är mycket billig. Fabege ger också bra utdelning och jag tror att fastighetsaktier kan vara bra att ha. SKF är ett gammalt och stabilt bolag med en produkt som man alltid kommer att behöva. Nackdelen med SKF är att utdelningen inte riktigt är så hög som jag önskar. Vi får se hur vi gör.

Vi får se vilka förändringar det blir när jag sätter in sparandet från denna månaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar