onsdag 31 mars 2010

Portföljrapport mars 2010

Portföljens värde idag är 390 000 kr (från 360 000 förra månaden) och ökningen kommer både från insättning av nytt kapital och en ungefärlig uppgång på 5 % på portföljvärdet. Om inte börsen sjunker alldeles för mycket kommer vi nå 400 000 kr innan sommaren som är vårt mål. Förhoppningsvis kommer vi upp till en halv miljon till årsskiftet.

Denna månad utökade jag posterna i Axfood och Ratos. Axfood är en mycket defensiv aktie som tickar på långsamt men säkert. Utdelningen är hög och stabil. (Den dag då man handlade Axfood utan utdelning sjönk aktien 5 %, vilket är mer än utdelningen. Lite anmärkningsvärt, tycker jag). Ratos är förmodligen Sveriges bästa investmentbolag som har haft fantastiskt resultat under de senaste åren. Utdelningen är också strax över 4 %. Jag har varken köpt nya bolag eller sålt något bolag under mars månad. Det känns bra att inte köpa och sälja för frekvent. Min strategi är att äga aktier i under 20 bolag, att inte byta dom för ofta och att kapitalet ska växa lugnt och fint och därför är det extra kul nu när man börjar se utdelningarna komma in på depåerna.

Det har varit lite psykologiskt jobbigt för min del med Questerre. Jag var upp nästan 50 % och nu är den nere på plus 7 %. Men jag håller den kvar, jag tror att det är bra att sitta still i båten.

De bolag jag har är desamma som förra månaden (i alfabetisk ordning)
Avanza
Axfood
Blackpearl
Fabege
Kinnevik
Latour
Midway
Questerre
Ratos
SCA
Svolder
Säki
Tele2
Öresund

Storleksordningen i min portfölj är följande:
Ratos 9,5 % (6,8 %)
Questerre 9,3 % (13,0 %)
Tele2 8,2 % (7,9 %)
Axfood 7,8 % (6,1 %)
Fabege 6,6 % (7,0 %)
Säki 6,4 % (6,3 %)
SCA 6,0 % (6,9 %)
Öresund 6,0 % (6,2 %)
Latour 5,6 % (6,7 %)
Kinnevik 4,9 % (4,9 %)
Blackpearl 4,8 % (5,5 %)
Svolder 2,8 % (2,5 %)
Avanza 2,4 % (2,5 %)
Midway 1,0 % (1,1 %)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar