fredag 3 december 2010

Portföljrapport november 2010

Den 30 november 2010 var portföljvärdet 460 000 kr. Det känns som att den där vackra siffran -en halv miljon- retas brutalt med mig. Varför når jag inte siffran? Men jag är övertygad om att det mest effektiva för att bli rik är att spara och investera långsiktigt. Nackdelen är att det är "roligare” att trada, man får en kick om man lyckas tjäna några tusenlappar på några minuter. Så det jag måste göra är att beväpna sig med tålamod och stålsätta mig mot tradarfrestelsen. Särskilt nu när det inte går framåt utan istället bakåt.

Portföljsammansättningen ser ut som följer:

Ratos 17,2 %
H&M 12,4 %
Skanska 12,1 %
Tele2 11,2 %
Kinnevik 9,9 %
Avanza 9,5 %
Öresund 6,0 %
Northland resources 5,2 %
Questerre 4,9 %
Lundbergs 4,6 %
Nokia 4,1 %
Alliance Oil 3,8 %

Ett av de företagen jag kommer att köpa mer aktier i är Alliance Oil. Det känns som ett spännande företag i oljebranschen. Alliance Oil är ett ryskt företag med 7000 anställda. Huvudkontoret ligger i Moskva. Man kan undra varför Alliance Oil finns på Stockholmsbörsen. Svaret är att det svensknoterade bolaget West Siberian Resources slogs ihop med det ryska Alliance 2008. Goldman Sachs har satt en riktkurs på 184 kr ( https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=180203 ). Det kan bli en bra uppgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar