torsdag 12 augusti 2010

(Något sen) portföljrapport juli 2010

Jag har haft en bra sommar och familjen har umgåtts hela tiden och vi har haft det bra tillsammans. (Detta är också orsaken till varför bloggen inte har uppdaterats förrän nu, jag har helt enkelt inte haft möjlighet att sätta mig vid datorn.) Nackdelen med somrarna är att det under semestertider spenderas mer pengar än vanligt; aktiviteter, inträden, bensin, kläder, mat ute och prylar som studsmatta och cyklop. Men det får det vara värt. Man ska ju inte vara snål mot sin familj enligt ”The Richest Man in Babylon”. Att vi dessutom fick en restskatt var lite tråkigt. Men detta måste ha varit en av de soligaste svenska somrarna på många år. Fantastiskt!

Summan på portföljen var 430 000 kr den sista juli och med risk för att få kritik för att jag diversifierar portföljen för mycket kan jag berätta att jag köpt Skanska för 20 000 kr under juli månad. (Jag tycker faktiskt att det är kul att äga aktier i flera olika bolag och inte ha allt i 5-6 st bolag.) Pengarna bestod till en del av ”nya” sparpengar och en del i ”gamla” likvida medel.

Orsaken till varför det blev Skanska är att de har hög direktavkastning och är ett stort och stabilt företag med verksamhet i många länder som innebär en bra riskspridning. I närheten av där vi bor har Skanska också några stora byggprojekt som imponerar.

Nu ser portföljen ut som följer:
Ratos 16,1 %
H&M 12,8 %
Öresund 11,6 %
Tele2 10,9 %
Kinnevik 10,3 %
Questerre 6,5 %
Avanza 5,0 %
Säki 4,9 %
Skanska 4,9 %
Axfood 4,6 %
Latour 4,5 %
Lundbergs 4,4 %
Svolder 2,4 %
Midway 0,8 %
Resten likvida medel; ungefär 3 %.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar