måndag 31 maj 2010

Portföljrapport maj 2010

Under månaden som gått har ”börspsyket” prövats lite. När portföljvärdet går från 410 000 kr till 350 000 kr är ju inte kul att se. Nu har portföljvärdet stigit till 385 000 kr genom insättningar, utdelningar och att kurserna har stigit något. Jag tycker att ”Warren Buffett-marineringen” som jag har försökt att genomgå det senaste året har gett effekt. Jag har hela tiden tänkt några år in i framtiden och tänkt på Warren Buffett, Peter Lynch och Aktiestinsens m.fl. med stenhårda börspsyken som tänker ”Köpläge!” när börsen dyker.

Det oroliga börsläget har gjort att jag ser målet om en halv miljon till årsskiftet som lite tveksamt, men jag hoppas fortfarande att det ska gå vägen. Det räcker att vi kan fortsätta spara ungefär som vi har gjort i det senaste och att portföljen stiger 5-8 procent (och inte sjunker) fram till årsskiftet.

Under månaden som gått har jag sålt Black Pearl och ökat i H&M, Kinnevik, Tele2 och Ratos. Antalet aktier är 13.

Portföljen ser nu ut som följer (den totala summan är 385 000 kr)
Ratos 17,2 %
H&M 14,0 %
Tele2 10,8 %
Kinnevik 10,5 %
Öresund 7,8 %
Questerre 7,0 %
SäkI 5,5 %
Avanza 5,0 %
Axfood 5,0 %
Latour 5,0 %
Lundbergs 4,6 %
Svolder 2,7 %
Midway 0,9 %
Likvid 3,9 %

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar