1. De som mest av allt vill vinna.
2. De som mest av allt vill ha rätt.
3. De som mest av allt vill ha det bekvämt.
4. De som mest av allt vill vara omtyckta och populära.
Intressant indelning. Jag tycker att nog är den en grov indelning men att den ändå kan ge en del insikter och modellen är säkert användbar på många sätt.
Jag har under många år undrat och diskuterat med andra vad en vinnare är. Jag är oerhört fascinerad av vinnare inom sport, affärsliv, musik, litteratur och familjen m.m. Och jag är mycket imponerad över “vanliga” människor som har övervunnit sig själva. De som kanske kommer från svåra förhållanden och ändå lyckas med sitt mål. Hur kan man definiera en vinnare? Är de rika och berömda vinnare? Ja, det kan de vara. Men ibland inte.
Många tänker att det bara finns några få vinnare, en Federer, en Tiger Woods o.s.v. Men alla kan bli en vinnare i sina liv. Jag tror att man blir en vinnare om man övervinner sig själv och blir så bra man kan bli; en vinnare är en person som uppnår allt som den personen kan uppnå. En person som uppnår sitt potential, som utvecklar sina talanger.
En sorts vinnare är Gandhi och Moder Teresa i Indien. Ingen av dom hade några ägodelar när de lämnade detta jordeliv, men de har påverkat miljontals människor att göra gott runt om i världen. En annan vinnare är Ingvar Kamprad som har byggt upp IKEA från ingenting. Han är idag en av världens rikaste människor. (Å andra sidan har han själv beklagat att han i sin strävan ”offrade” sin första familj.) Han har också påverkat många miljoner människor genom det sätt vi har möblerat våra hem.
Rich Dad menar att människorna i grupperna 2-4 inte kommer att kunna bli vinnare eftersom de fokuserar på helt fel saker. Om man fokuserar på att vara populära i omgivningen kanske man ger bort för mycket av sin inkomst (köper vänner) och kan därför inte spara och investera så mycket. Det kanske är lättare att kompromissa med sina värderingar bara för att bli accepterad. Om man alltid vill ha rätt blir det nog tvärtom jämfört med populäritetssökaren. Eftersom man aldrig vill förlora en argumentation förlorar man till slut sina vänner, eventuella affärspartners och kunder. Och de som i första hand fokuserar på att ha det bekvämt kan inte nå några stora mål.
Det är kanske inte alltid lätt att bli vinnare. De som vill ha rätt, vara populära eller bekväma. Är det inte många av oss som ser släktingar, vänner eller arbetskamrater som inte når upp till sitt potential. Det är tragiskt.
Lite klämkäckt kan man likna livet vid ett kortspel. Man måste acceptera de kort man har fått och försöka spela livets spel så bra man kan. Jag tror att några människor har fått många kort/talanger. Som exempel kan man nämna Lisa Miskovsky som både har varit med i Svenska landslaget i snowboard och skrivit världshits både för andra artister och sig själv. Det är inte många som lyckas med två karriärer som hon har gjort. Andra människor har kanske bara fått en talang. Ni, liksom jag, har kanske ibland känt att man inte har något särskilt att erbjuda världen. Men då anser jag att man ska utveckla den talang man har fått och bli så bra man kan på denna sak.
Sedan finns det olika sorters talanger. Vissa har talanger som syns, de är mycket duktiga socialt, duktiga talare, ledare, musiker, idrottsmän etc. Andra är blyga och syns inte på samma sätt, men de är världens mest lojala och trofasta människor som aldrig slutar att kämpa för och hjälpa sin familj och sina vänner. Vissa människor har ekonomiska talanger och kan bli rika, andra satsar på att hjälpa andra utan ekonomisk ersättning.
Många som skriver om vinnare och psykologin kring vinnare (t.ex. Denis Waitley och Napoleon Hill) nämner att förlorare har alla det gemensamt att de inte har något syfte eller mål med livet. De är som en båt utan roder som irrar runt på haven och förs dit vinden för den. För dessa irrande förlorare finns det ingen ”bra” vind eftersom de ändå inte ska någonstans.
Vinnare däremot har målen solklara framför sig. De styr mot ett mål och kommer kanske ofta ur kurs, men de återhämtar sig och tar sig hela tiden närmare målet. En intressant tanke är att dessa vinnare ser inte destinationen mer än i sitt huvud och i sin fantasi. Det är först när de kommer riktigt när de till slut kan se det med sina fysiska ögon. Vinnarna kanske inte har den snabbaste båten eller den största båten, men de lyckas utnyttja de segel de har och den vind de får och tar sig hela tiden mot sina mål.
måndag 9 november 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar